Igrice nekad i sad – zašto današnje nisu isto što i naše detinjstvo?

„I mi smo igrali igrice, pa nam ništa ne fali!“

Koliko puta ste ovo čuli – ili možda i sami izgovorili?

Roditelji često reaguju ovako kada se pokrene tema o štetnosti ekrana i prekomernog igranja video igrica. I sasvim iskreno – potpuno ih razumemo.

I mi smo odrasli uz TetrisZmijicuSuper Maria. Sećamo se sreće kad smo „prešli nivo“, tog ponosa kad „složimo red“ u Tetrisu. Igrice su nam bile razonoda, vreme opuštanja, nagrada nakon učenja. Igrali smo ih na kratko, u ograničenim količinama, a ceo naš dan bio je ispunjen školom, dvorištem, fizičkom igrom i druženjem.

Ali… igrice tada i igrice danas – nisu isto.

Danas su igre brže, haotičnije, kompleksnije i znatno zavisnije. Vizuelni efekti, zvučni signali, konstantne promene scene, agresivni podražaji i adrenalinski tempo čine ih izuzetno uzbudljivim za dečji mozak – ali istovremeno i preopterećujućim.

Deca do 12 godina nemaju kapacitete da sama regulišu količinu vremena pred ekranom, niti da razlikuju realno od virtuelnog sveta. A još manje mogu da procene posledice koje ovakvo ponašanje ima na njihov razvoj pažnje, emocionalnu stabilnost i mentalno zdravlje.

Mi to najbolje vidimo u praksi.

Roditelji dolaze i kažu:

„Ne može da sedi 5 minuta na jednom zadatku.“
„Zaboravlja šta je pročitao čim okrene stranu.“
„Nervoza kad se ugasi tablet.“
„Samo hoće da igra.“

Kada s njima razgovaramo, često se javi onaj prvi otpor – „Ali igrali smo i mi“.

A onda im postavimo jednostavno pitanje:

Da li su igrice koje ste vi igrali ličile na one koje vaše dete danas igra?
I tu obično nastane tišina. I onda razumevanje.

Igrice nekad nisu stvarale toliku zavisnost, niti su menjale način na koji mozak funkcioniše.

Danas, kada dete od 5 ili 7 godina provodi sate ispred ekrana, njegov mozak se navikava na stalne podražaje – što smanjuje kapacitet za dublji fokus, usmerenu pažnju i smirenost.

Sve češće viđamo decu sa teškoćama u čitanju, pisanju, neverbalnoj komunikaciji i koncentraciji.

Povezanost između dužine izloženosti ekranu i poremećaja pažnje, anksioznosti, pa čak i simptoma depresije – više nije tabu.

Danas je to realnost.

Zato na našim radionicama i programima u Edu Centru Tesla, radimo bez ijednog ekrana.

Deca kod nas:

  • razvijaju pažnju i koncentraciju kroz pažljivo osmišljene zadatke

  • jačaju logiku i mišljenje kroz didaktičke igre i pokret

  • vežbaju grafomotoriku i fine motoričke veštine

  • uče da slušaju, razgovaraju, čekaju red, sarađuju

…i to sve uz osmeh, kroz igru i stvaranje.

Nema jače nagrade od dečjeg osmeha kada samostalno reši zadatak.

Nema veće vrednosti od sigurnosti koju dete gradi dok uči da misli sopstvenom glavom – bez pomoći „klikova“, „boostera“ i „nivoa“.

Naša poruka nije da treba zabraniti sve igrice. Nego da razlikujemo kvalitet od prekomernosti. Da se ne zavaravamo da je vreme pred ekranom isto što i kvalitetno učenje ili razvoj. Da znamo – igrice danas nisu iste.

Zato deci treba alternativa.

Pravi prostor za razvoj. Mesto gde mogu da misle, osećaju, stvaraju. Bez žurbe. Bez ekrana.

Edukativni centar Tesla je baš to mesto.

I tu smo da vam pomognemo – jer znanje se ne klikće, znanje se gradi.